Hvordan man vedligeholder sin bil har ændret sig gennem tiden. 

Bevares bilvask har været der i over 50+ år, og det var også dengang man voksede bilen, hvis den skulle være ekstra pæn. 

Nogle af de første der introducerede voksen som man i 40’erne polerede / voksede bilerne med var Turtle Wax. 

Lanceret som en ”Auto Polish” – som vel bedst kan kendetegnes som en blanding af polermiddel og voks.

Produkterne, der bruges i dag professionelt og til hobby brug i hjemmet – er dog nogle helt andre. 

Det tager vi et kig på i denne historie. 

Et produkt til hver opgave

Hvor man tidligere i bilpleje ikke har haft dedikeret produkt til den specifikke opgave, der skulle løses, er det blevet pakket ind som multi-produkter. 

Det kunne f.eks være en kabinerens, som både kan bruges til læder, plastik og stof, hvor i dag er det typisk opdelt i flere forskellige produkter, for at sikre at det helt rette produkt bruges på den rigtige måde. 

Det sikrer både et bedre slutresultat og minimerer risikoen for fejl. 

Det tager årtier at ændre vaner

På trods af at teknologien har ændret sig væsentligt, findes der både klargøringsfolk og private, der gerne vil gøre tingene på den ”klassiske måde”.

Og det er der som sådant ikke noget i vejen med – men resultaterne, der kan opnås, er væsentligt nemmere at komme frem til hvis du bruger de rigtige produkter på den nye måde. 

Det vil sige at du i ”gamle dage” benyttede en voks til at gøre bilen pæn. 

Det kan du fortsat i dag, men du bør bruge nye kemiske produkter som flyverustfjerner og tjærefjerner, samt en claybar inden. 

Og:

Så burde du også polere bilen med en polermaskine inden du kommer voksen på bilen. 

Først herefter er du klar til at komme beskyttelse på bilen. 

Det kunne være den føromtalte voks, men i dag er der et hav af muligheder for at komme andre slags beskyttelse på bilen, hvorfor du ikke nødvendigvis behøver bruge en voks. 

Den er ellers nem at påføre og giver en høj glans til lakken, men beskyttelsen er også relativ kortvarig. 

Du kan i stedet overveje at bruge en syntetisk spray voks, som giver en længere holdbarhed, eller en vådforsegler, der er endnu nemmere at påføre med en lidt kortere holdbarhed. 

Du kan også vælge at gå ”all-in” og vælge en keramisk coating. 

Er du begynder kan det være overvældende at gå i gang med ceramic coating, men ellers kan du sagtens få en forhandler af keramisk coating til at lægge det på for dig. 

Så sikrer du at det bliver gjort korrekt (da de er certificeret) og produkterne de kan lægge på, er typisk nogen, som du alligevel ikke kan købe som almindelig forbruger.