Der gemmer sig ikke den helt store historie bag ordet webbureau. Der findes jo bureauer inden for mange forskellige brancher – fx et kommunikationsbureau eller et reklamebureau. Men hvor et kommunikations- eller reklamebureau gennem tiden meget har haft fokus på annoncer i aviser, på tv eller i radio, arbejder et webbureau ofte meget målrettet med markedsføring på internettet.

 

Et webbureau vil typisk arbejde med områder som webdesign, e-mail marketing, annoncering på sociale medier og søgemaskiner, søgemaskineoptimering og så videre. Hvis du hyrer et webbureau, er det ofte for at løfte din online synlighed og marketingstrategi, der virkelig kan få sig et boost ved at arbejde sammen med det helt rette webbureau.

 

De fleste kommunikations- og reklamebureauer er efterhånden også blevet meget digitale, men det er ikke sikkert, at de også kan lægge en strategi for din e-mail markedsføring eller arbejde med søgemaskineoptimering på dit website. Det er klart, at et reklamebureau stadig kan have sin berettigelse ved fx at producere reklamer til tv eller audio, men hvis du vil have fokus på din online marketing strategi, er det nok en god idé at tage en indledende dialog med et webbureau, da det sikkert er der, du får mest for dine penge på lige netop det område.

Fremtiden for ordet webbureau

For et par årtier siden var der ikke noget, der hed et webbureau. Men det er nok ikke noget, vi kommer til at skulle undvære lige foreløbigt. Internettet kommer nok til at blive her i de næste mange, mange år, så måske der venter en endnu lysere fremtid for webbureauerne derude.

 

Der er nok ingen tvivl om, at de øvrige bureauer, der også har arbejdet med marketing i de sidste 30, 40 eller 50 år, sikkert har det svært, hvis de ikke omlægger deres strategi til en digitale vej, og det er ikke sikkert, at der er lige så meget brug for traditionelle reklame- og kommunikationsbureauer ude i fremtiden. Men webbureauer vil der nok komme til at være brug for, så længe folk handler over nettet, som vi jo i den grad gør i disse tider.