Overskrifter er et af de vigtigste elementer i enhver tekst. Det er nemlig næsten ligegyldigt hvor god din tekst er, hvis den har en elendig overskrift. Langt de fleste folk vil nemlig ikke læse en tekst, hvis overskriften ikke er fængende. Der er jo nemlig ikke meget ved at arbejde hårdt på en tekst for bare at smide barnet ud med det varme badevand på grund af en dårlig overskrift. En overskrift er nemlig det allerførste en læser vil lægge mærke til – så sørg for at den er rigtig god. For at kunne skrive den perfekte overskrift, så får du her 3 gode tips.

Hold din overskrift simpel og med slagkraft

Enhver god overskrift kommunikerer din teksts indhold på en enkel, men slagkraftig maner. Hold dig derfor fra anonyme og klichéfyldte ord, der er blevet brugt til ukendelighed af andre. Der findes nemlig ikke meget, der kan slukke læselysten hos en læser som en kedelig og uinspirerende overskrift. Du kunne f.eks. også overveje, at indbygge en opfordring eller imperativ til læseren i overskriften. Eksempler på dette kunne være:

  • Læs dette
  • Få svaret på…
  • Klik her
  • Snyd ikke dig selv for…

Sørg desuden også for at omtale din læser i anden person. ”Du” virker nemlig langt mere personligt, og vil kunne fange læseren langt bedre.

Inkorporer et søgeord

Hvis det drejer sig om en overskrift til en internet tekst, så vil du gøre rigtigt klogt i at inkorporere et relevant søgeord i selve overskriften. Søgeord er især vigtigt, når det kommer til søgemaskineoptimering, og kan virkelig være med til at gøre en forskel, når det kommer til placeringen på Googles søgeresultater; og jo højere en placering hos Google, jo større chance er der for at din tekst bliver læst. Når det kommer til det specifikke søgeord i din overskrift, så er det vigtigt at det er et ord med høj søgevolumen på nettet. Du vil jo netop på denne måde være sikker på, at der rent faktisk er interesse for dit valgte emne – der er jo en grund til, at folk søger på netop dette ord. Selv hvis du ikke skulle skrive til internettet, så er det altid en god idé at din overskrift indeholder et centralt ord, der kan fungere som nøgle til hele din tekst.

Brug chokeffekt i dine overskrifter

Sidst men ikke mindst, så kunne det også være en god løsning at spille på en slags chokeffekt i din overskrift. Ved f.eks. at have en overskrift med et provokerende eller lokkende indhold, så vil du ni ud af ti gange kunne fange læserens opmærksomhed. Ved at benytte dette ”trick”, så vil du nu pirre din læsers nysgerrighed og uden tvivl få vedkommende til at læse din tekst. Det fungerer i øvrigt på fuldstændigt samme måde i forbindelse med akademiske tekster, der jo ofte er en kende tørre i det. Ved at have en lidt mere ”saftig” overskrift, så vil du allerede fra udgangspunktet gøre din læser langt mere interesseret.

Følg derfor disse tre enkle regler, og dine overskrifter vil nu skille sig ud fra alle de andre middelmådige overskrifter der findes derude.