Gode såvel som dårlige historier kan findes overalt. Faktisk bombarderes vi hver eneste dag med historier med indhold, der omhandler stort set alt man kan forestille sig. Hver eneste dag publiceres der jo tusindvis af artikler på nettet, hvilket virkelig gør det til lidt af en kunstart at fange ens læser. Dårlig koncentration og en lav kedsomhedstærskel er nemlig normen, når det kommer til den moderne læser. Det store spørgsmål er således: hvordan videregiver jeg bedst mit budskab til min målgruppe? Giv historien videre langt mere effektivt ved at læse disse 5 tips.

Giv historien videre ved at kende dit tiltænkte publikum

Spørg dig selv hvem det egentlig er du skriver til – altså dit publikum. For at kunne definere dit kernepublikum, så er det af afgørende betydning at du har en rimelig idé om deres interesseområder. Når du først har fundet ud af hvem dit publikum er, så kan du nu langt nemmere finde den rigtige sproglige tone, det relevante indhold og ikke mindst den perfekte tilgang til dit emne.

Giv historien videre ved at oprette en forbindelse til læseren

Når du så har defineret din læser, så er det nu på tide at definere hvad de er på udkig efter. Dette gøres nemmest ved at konstruere en kernelæser i dit hoved, og dernæst prøve at sætte dig i deres sted. Hvad spenderer de deres tid på? Hvad inspirerer eller frustrerer dem? Hvad er de på udkig efter? Ved at stille en række grundlæggende spørgsmål angående læseren, så vil du nu kunne pejle din tekst i den rigtige retning. Se derfor din tekst som en slags problemløser, der anerkender og forstår en given målgruppes interesser, problemer og holdninger.

Giv historien videre ved at levere nyttig viden på en kortfattet maner

Dit indhold skal selvfølgelig også være til gavn for en specifik målgruppe, men skal samtidigt også fange deres opmærksomhed. Sørg derfor i så vid udstrækning som muligt, at din tekst er nemt forståelig, faktuel, informativ og ikke mindst overskuelig. Inkluder f.eks. punktopstillinger med sammenfattende oplysninger, der fanger din læser når vedkommendeindledningsvist skanner sig igennem din tekst.

Giv historien videre ved at være personlig overfor læseren

At være personlig er ganske enkelt alfa og omega, når det kommer til at fange en læsers opmærksomhed. Du skal derfor ikke være nervøs for at lade din personlighed skinne igennem i dine historier eller indhold. Ved at vise din personlighed overfor læseren, så skaber du jo netop en følelse af samhørighed og en følelse af bekendtskab. Det vil derfor være en god idé, at inkludere personlige iagttagelser eller historier i dit indhold for at vække din læsers interesse. Hold desuden dit  sprog i samme tone som den måde du taler på. Dette vil nemlig give læseren en langt bedre fornemmelse for dig som person, og ikke bare en anonym forfatter.

Giv historien videre ved at kende dit stof

Sidst men ikke mindst skal du være ekspert på det stof du skriver om. For selv det mest velskrevne indhold vil ikke kunne fastholde en læser, hvis du ikke ved hvad du snakker om.