De fleste mennesker lever lykkeligt uvidende om al det indledende arbejde, der går ind i et stykke skrivearbejde. Det tager nemlig tid at skrive ordentligt – faktisk kan det i visse tilfælde tage op til flere år før en tekst er klar til publicering. Netop af denne grund er det overordentligt vigtigt, at man som skribent formår kunsten at skriv af pressemeddelelse. En pressemeddelelse skal nemlig være i stand til at fange de moderne vægelsindede læsere – så de netop ender med at læse dit indhold fremfor en andens. Derfor får du her 6 stærke råd til at skrive den perfekte pressemeddelelse.

Første trin – begynd med en overskrift der vil blive husket

Netop fordi du lynhurtigt kan miste den moderne læsers opmærksomhed, så er det vigtig at du fastholder deres interesse lige med det samme. For hvis din overskrift ikke har ”Wow-faktor”, så vil ni ud af ti læsere bevæge sig videre til den næste pressemeddelelse indenfor ganske få sekunder. Sørg derfor for at din overskrift er:

  • Ufatteligt specifik i forhold til dens emne.
  • Skrevet i et direkte og let forståeligt sprog.
  • Forfattet i aktiv form – f.eks. ”Silas gav Signe bananen” fremfor ”Bananen blev givet til Signe af Silas”.
  • Er søgemaskineoptimeret eller optimeret til de sociale medier: elsk det eller ej, men sandheden er at langt det meste tekst ender på nettet.

Netop fordi vi tæppebombes med indhold hver eneste dag, så skal du ikke prøve at spare tid på din overskrift. En god overskrift er nemlig en åben dør, der leder læseren videre til dit indhold.  Enhver skriv af pressemeddelelse bør derfor starte med dette trin.

Andet trin – læg hårdt ud lige med det samme

Hernæst er det vigtigt, at du fortæller læseren lige præcis hvad han eller hun kan forvente af din tekst. Se derfor din første paragraf som en slags opsummering af de ting, der vil blive diskuteret i din artikel – og ikke mindst hvorfor det er relevant for læseren. Hvis en journalist f.eks. læser din pressemeddelelse, så er det derfor af afgørende betydning, at vedkommende lige fra første sætning lærer alle de overordnede informationer at kende.

Tredje trin – giv læseren et citat fra en ekspert

Nu hvor du med held er ved at sælge din pressemeddelelse til din læser, så er det nu på tide at lukke handlen. En af de allerbedste måder at gøre dette på er, at tilføje et citat eller to fra en ekspert på området. Citater hjælper nemlig skriv af pressemeddelelse helt ufatteligt, og vil give den langt større troværdighed – især nyttigt hvis der er tale om en journalist der læser din tekst. Journalister er nemlig altid på jagt efter gode citater fra en af landets eksperter.

Fjerde trin – giv læseren relevant baggrundsviden

Nu hvor du for alvor har fanget din læser, så er det på nuværende tidspunkt en god idé at give vedkommende lidt baggrundsviden om dit valgte emne. Denne baggrundsviden behøves ikke være være central for dit emne, men er blot til for at forstærke dit emne og give det lidt mere kontekst.